Alimentació
MontbuicomerçMontbuicomerç

Ofertes del Sector

Tauler d'anuncis

ContacteTots els establiments

El iogurt: aliment mil·lenari

alimentacio_primavera_2018

El iogurt és un aliment conegut per la humanitat des de fa milers d’anys i el seu origen prové dels pobles antics de Turquia, Àsia Central o Bulgària. Probablement va ser descobert de forma accidental, al fermentar la llet emmagatzemada en bosses de cuir. D’aquí, va ser estenent-se per tot el món fins a ser un aliment quotidià i considerat gairebé imprescindible en la majoria dels països.

Per a què serveix el iogurt?

Encara que sempre es va considerar beneficiós per a la salut, això es va demostrar científicament a principis del segle XX, quan es va veure que era una de les causes de l’elevada esperança de vida de la població rural a Bulgària, la qual cosa va ser una de les causes que Metchnikoff guanyés el Premi Nobel de Medicina a 1.908.

Hi ha molts motius d’aquest efecte “antienvelliment” del iogurt, però destaquen el control de les bacteris nocius en la flora intestinal, l’ajuda per digerir els aliments d’una manera adequada i l’important aportació de proteïnes, vitamines i calci natural, necessari aquest últim durant tota la vida i, especialment, en moments concrets com períodes de creixement, gestació, lactància i en la maduresa, per evitar la fragilitat dels ossos.

A més, ens aporta tots aquests beneficis sense augmentar la ingesta calòrica de manera important, ja que una ració de iogurt no sol superar les 60 calories, per la qual cosa es poden gaudir de tots els seus avantatges (i el seu sabor) sense disgustos amb la nostra estimada amiga : la bàscula.

Són coneguts, llavors, els beneficis del iogurt per a una dieta saludable. El dubte ve quan ens trobem amb les persones que tenen dificultats per digerir la lactosa.

Problemes per digerir la lactosa. Es pot prendre iogurt?

La lactosa és el sucre natural de la llet. Per poder digerir-lo, necessitem “trencar-lo” mitjançant la lactasa, un enzim que tenim a l’intestí.

En algunes persones, aquesta capacitat de “trencar” dit sucre està disminuïda, i llavors es diu que tenen problemes per digerir la lactosa. No obstant això, segons l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (European Food Safety Authority o EFSA) i la Fundació Espanyola de l’aparell Digestiu (FEAD), aquestes persones solen poder consumir sense problemes al voltant de 12 grams de lactosa al dia, preferiblement repartits al llarg de la jornada, per evitar molèsties.

Llavors, com el iogurt té lactosa, ens podem preguntar: les persones que tenen dificultat per digerir lactosa poden incloure el iogurt en la seva dieta?

La bona notícia és que si.

Abans vam comentar que el iogurt ajuda a regular la flora bacteriana de l’intestí, limitant les “bacteris dolentes”. Doncs bé, això ho aconsegueix mitjançant els seus ferments, els quals, a més, trenquen la lactosa i ajuden a digerir-la.

Per aquesta funció dels ferments (lactobacils), cada iogurt conté aproximadament 4 grams de lactosa (un sol got de llet ja arriba als 10-12 grams), de manera que les persones amb dificultats per digerir la lactosa ho poden ingerir sense problemes fins i tot diverses vegades al dia, com a postres, esmorzar o berenar, sense haver de renunciar als beneficis d’aquest aliment.

Atès que la dificultat per digerir la lactosa té graus i varia d’unes persones a unes altres, l’ideal és començar a poc a poc (per exemple, una sola unitat de iogurt) i després anar augmentant la quantitat, sempre repartida a diferents hores del dia.

El iogurt pot consumir sol o combinat amb fruita seca, cereals o fruites, la qual cosa reforça els seus beneficis, al combinar amb els d’aquests complements.

A més, els més innovadors també usen el iogurt per enriquir els seus plats, elaborant salses més lleugeres que si fan servir altres ingredients com la nata o la mantega.

Consumeixes iogurt habitualment?