Alimentació
MontbuicomerçMontbuicomerçMontbuicomerçMontbuicomerç

Ofertes del Sector

Tauler d'anuncis

ContacteTots els establiments

Quins aliments prendre segons l’edat

alimentacio_estiu_2018

Infància

“El més important, potser fins als 10 anys, és procurar que el petit provi de tot, que es familiaritzi amb els sabors, i que no vinculi processats i ensucrats amb el concepte de premi”, explica Ismael Sant Mauro. La xocolatina com a regal i la verdura com a càstig es revela com el pitjor axioma, que haurà de ser evitat en aquests primers anys.
Després, tocarà treballar perquè la dieta variada es perpetuï: “Els preadolescents comencen a tenir poder de decisió, van sols al quiosc amb la seva paga setmanal a la mà, i per això han de tenir els primers hàbits ben assumits”, sosté el nutricionista. És l’inici del camí, la casella de sortida; uns fonaments que s’han de col·locar bé per poder entendre, més endavant, la importància d’una correcta alimentació.

estiu 20181

Pas de l’adolescència a l’edat adulta

Independència. Primers treballs, pisos compartits i neveres plenes de ultraprocessats ​​i aliments envasats, al costat d’una llimona resseca. “A aquesta edat encara no és molt conscient de la importància de cuinar i de comprar productes frescos”, assegura Ismael San Mauro, membre de l’Acadèmia Espanyola de Nutrició i Dietètica. “Aquesta és l’època en la qual construïm el cos que gaudirem i en la qual vam asseure les bases per a retardar la prevalença de malalties més endavant”. Per això, anima a consumir aliments rics en calci i vitamina D, ja que el pic màxim de calci en els nostres ossos l’incorporarem abans de complir els 30 anys.
“Productes lactis, vegetals, com el bròquil, i fruits secs. Uns menús que són a més compatibles amb la dieta vegana”, repassa. També són recomanables les fruites i verdures fresques, que proporcionen al cervell i al cos els nutrients necessaris per a la frenètica activitat que es viu en aquests anys. Com indica Marta Cuervo, doctora en Fisiologia i alimentació, i professora en Nutrició humana i Dietètica de la Universitat de Navarra, “els 20 anys és una etapa de grans demandes, tant energètiques com nutricionals. Per això, ens podem permetre més llicències culinàries que en altres etapes més avançades “.
Tot i així, Sant Mauro desaconsellada el menjar ràpid, la brioixeria, els fregits i els envasats, a més dels refrescos ensucrats, que no fan sinó predisposar al cos a pagar, tard o d’hora, una engruixada factura.

Adults

“L’augment del poder adquisitiu es conjuga amb l’assumpció de més responsabilitats en forma de treball o criança de fills, el que es tradueix en estrès”, constata San Mauro qui, tot i això, veu en la dieta equilibrada una forma d’organitzar millor la agenda diària: “L’excusa d’una mala alimentació per falta de temps és errònia, si planifiquem un menú i vam dedicar un espai no massa ampli a fer una compra setmanal, organitzarem millor les nostres rutines i, sobretot, guanyarem en salut”.
Què fer a la cistella? Productes frescos que evitin les visites a la màquina de vending: “No hi haurà necessitat de comprar un sandvitx si hem perdut un segon al matí ficant un parell de peces de fruita a la bossa”, sosté l’expert. Recomanables són també els aliments rics en fibra com les verdures de fulles verdes i els greixos saludables de l’oli d’oliva o la fruita seca, que ajuden a controlar el pes i redueixen els desitjos.
I, de què prescindir? “Dels processats i envasats amb alts continguts en sal i conservants, mai recomanables”, confirma el nutricionista. Tampoc l’alcohol o la cafeïna ajuden: deshidraten i alteren els ritmes del son, dues realitats incompatibles amb la vida pròpia dels 30.
No passa res per prendre un precuinat al mes als 60 anys , o a la setmana quan tens 35.

Els 20 van quedar enrere i, encara que les hormones tornin a ballar, ara ho fan seguint un altre compàs. Moltes dietes es fixen en els vegetals crucífers, com la col, el bròquil o la coliflor, per la seva capacitat estabilitzadora d’aquestes fluctuacions.
A més, “els àcids grassos omega 3, presents en molts peixos com el salmó, les sardines o la tonyina, enforteixen el sistema immunològic i comencen a treballar en la prevenció de malalties”, afirma San Mauro.
A la llista negra, al costat dels processats i envasats, els aliments rics en sal, la ingesta excessiva es relaciona amb una pressió arterial alta i l’augment de pes. “A mesura que passen els anys, els processos fisiològics s’alenteixen. La despesa metabòlica és menor el que, unit a la disminució general de l’activitat física a la vida quotidiana, desemboca en menys despesa energètica. Per tant, hi ha menys necessitats calòriques de cobrir a través dels aliments “, comenta la doctora Corb.

estiu 20182

La cinquantena

Superar el mig segle suposa, per a molts, una barrera decisiva. Prima la voluntat de començar a cuidar-se amb més determinació. Trist, però real: “Aquesta és l’època en la qual el cos comença el seu deteriorament, resultant més rellevant en les dones després de l’adveniment de la menopausa i la consegüent pèrdua de la protecció del estrogen”, explica l’expert, que comença a conjugar paraules maleïdes: “Hipertensió, diabetis … les xacres comencen a treure el cap, de manera que l’alcohol, els greixos trans, les carns vermelles i les processades, també els embotits, han de passar a assumir un paper testimonial en els nostres menús, si no volem exposar-nos al desenvolupament d’altres malalties “. I enfront del pas del temps, aliments rics en calci per mantenir la salut òssia -que serà millor com més calci hàgim consumit als 20-, com la llet, les mongetes blanques, les ametlles i fruites com taronges i kiwis. La fibra també serà bona aliada per regular la gana i reduir el colesterol.

L’edat daurada

Moment ja per pensar en la salut cerebral i cognitiva: “Els vegetals frescos aportaran compostos com el polifenol, que protegiran la funció neuronal i lluitaran contra l’oxidació cel·lular”, repassa el nutricionista, que convida també a consumir fruita seca i llegums, amb el mateix objectiu. Les proteïnes presents en carns i aus de corral i en els fruits secs ajudaran a retardar la pèrdua de múscul. I posa el focus, a més, sobre el cor, recomanant de nou els aliments amb polifenol i suggerint evitar els greixos saturats, incitadores d’atacs cardíacs, i l’alcohol, més tenint en compte que pot interferir amb algun tractament mèdic.